Tuesday 23 July 2013

WATAK IJAT DAN DZUL

Dzul

Dzul ialah seorang rakan sekelas Upin dan Ipin.Mukanya berbentuk segitiga dan berdagu tajam, lengkap dengan rambut bergaya curtained, sama dengan Badrol.

Perwatakan

Walaupun kurang menonjol dalam cerita Upin dan Ipin, namun dia paling terkenal sebagai kawan baik dan "penterjemah" bagi Ijat yang berat mulut. Ini mencerminkan sifat Dzul yang pandai memahami mereka yang sukar difahami orang keramaian.

Char dzul      

Ijat

Ijat merupakan salah seorang rakan sekelas Upin dan Ipin. Dia terkenal sebagai watak yang berat mulut dan jarang bercakap.Sedangkan kebanyakan rakan-rakan sekelasnya berwarna kulit sawo matang, kulit Ijat pula sama warnanya dengan Jarjit. Mukanya berbentuk lebih kurang segi empat bujur.

Perwatakan

Oleh sebab kurang pandai atau malu bercakap (tetapi bukannya tidak boleh), Ijat selalunya berkomunikasi dengan mencungap-cungap. Dalam episod "Seronoknya Membaca", dia juga menunjukkan rasa malu untuk membacakan buku cerita di depan kelas, mungkin disebabkan dia lambat menyerap apa yang diajarkan berbanding murid-murid lain.
Kawan Ijat yang paling akrab ialah Dzul yang mampu memahami cungap-
cungapannya dan bertindak sebagai "jurubahasa" untuknya.
                                         Char ijat

No comments:

Post a Comment